Trulli

Ja, hvorfor bør vi bevare traditionen om at give hinanden gaver? Er det gået hen og blevet en ligegyldig bedrift at købe eller lave gaver tilegnet bestemte personer til bestemte begivenheder?

Læs mere om det at give gaver i artiklen her.

En uforventet gave

Gaver bør vi eventuelt undvære

Rigtig mange danskere er i særdeleshed miljøbevidste. De har taget aktive valg om at have en adfærd, der har i sinde at skåne vores miljø, så vi bidrager enkeltvis til en bedre verden til kommende generationer. Så vi ikke forværre det store CO2-udslip og hæmmende aftryk, der allerede er blevet vores klode givet. 

Mange hævder dog også at gavetraditionen ikke længere gælder på samme måde som førhen, for mange år siden, hvor de fleste havde færre penge mellem hænderne. Vi er jo alle blevet rigere og mere privilegeret med tiden. 

Førhen var de gaver du fik til jul og fødselsdage for alvor noget, der battede og skabte glæde, fordi det gjorde en forskel. Ellers var der ikke penge til overflødige goder, som flertallet nu har i dag i større og mindre grad. 

De fleste finder dog også gaveindkøb mere stressende og hektiske end hyggelige og rent glædeligt. Dette er jo gode grunde til at droppe gaveræset til især juleaften, fødselsdage samt andre begivenheder.

påske og påskepynt

Gaver er en stor skam at undvære alligevel

Dog finder flertallet af os glæde ved at søde, rare ting sker forventeligt på bestemte dage i løbet af året. Det vil koste glædelige stunder hos mange mennesker, hvis gaver blev udelukket til jul og ved andre begivenheder. 

Når folk f.eks. giver hinanden fødselsdagsgaver, bliver modtageren ofte rørt indeni. Det viser at nogle værdsætter dig og har valgt at bruge tanke, tid til og kræfter på at købe en ting til dig. 

Gaver er jo sjældent gratis, selv hjemmelavede gaver kan have materialer, der koster. Ikke desto mindre vil selv de helt gratis hjemmelavede gaver oftest koste energi at lave til andre. Den søde handling er med til at demonstrere og bekræfte venskaber, tætte familierelationer og andre relationer, vi værdsætter. 

Det er en af årsagerne til at vi aldrig må slippe gavetraditionen ligegyldig hvor rige og privilegeret, vi bliver.

Har du en virksomhed er gaver også en smart marketingstrategi. F.eks. kunne du give påskegaver til kunder. Det vil gøre et godt indtryk og sikre at kunderne husker din virksomhed eller forretning i fremtiden.